Start van de DE expeditie - Reisverslag uit Busuanga, Filipijnen van Arjen Bosman - WaarBenJij.nu Start van de DE expeditie - Reisverslag uit Busuanga, Filipijnen van Arjen Bosman - WaarBenJij.nu

Start van de DE expeditie

Blijf op de hoogte en volg Arjen

12 Februari 2017 | Filipijnen, Busuanga

Vooraf hadden wij in Nederland veel gelezen over de eilandexpeditie van TAO. Tijdens deze expeditie verblijf je 5 dagen en 4 nachten op zee en op (on)bewoonde eilanden. Je slaapt slechts in een rieten hutje. De expeditie start in Coron en eindigt in El nido.

We verzamelen deze ochtend om 9.00 in de haven van Coron. De groep waar we mee vertrekken is 23 toeristen groot en 11 begeleiders van TAO. Vooraf is goed gewaarschuwd dat er geen stroom en bereik is, omdat we echt even back to basic gaan.

Op de boot maken we kennis met elkaar en ontvangen we een allerlaatste briefing. Terwijl we de reis beginnen naar onze eerste stop (een snorkelplek met een Japans oorlogsschip) krijgen we de eerste verrassing van onze kok Jhon een grote schaal met het allerlekkerste verse fruit ever! Mango, banaan, meloenen, kokos en ananas.... Bij de eerste stop vertelt teamleader Bujoy wat over de omgeving en al snel duiken we allemaal het water in. Continu blijven er ook 3 crewleden bij op het water in de kajak en het water.

Terwijl we verder varen heeft kok Jhon weer een meest fantastische lunch klaargemaakt, verse vis, verse groenten in kokosmelk, verse salade en filipino power (rijst). Jhon is eigenlijk de hele dag voor ons bezig, in de morgen het ontbijt, rond 12 uur de lunch en in de avond op het basecamp het diner. Tussendoor is er onbeperkt koffie en enkele heerlijke snacks (overigens vrijwel allemaal gemaakt van banaan). Daarnaast helpt iedereen mee in de keuken, want zo leren we later, alle crewleden leren koken tijdens hun verblijf in het trainingskamp.

Kort na de lunch arriveren wij op een nieuwe snorkelplek. Wederom duiken we de zee in en genieten we van de prachtige onderwater wereld. Maar ook boven water is het fantastisch! De plaatjes van Google in het echt...dat blijkt wel uit de volgende stop, een prachtig wit zandstrand waar we even relaxen, balspellen, slapen, kaartspelletjes spelen en natuurlijk schelpen zoeken.

De laatste stop is ons basecamp, "where we stay for the night". Van ver zien we dit liggen, waanzinnig. Houten hutjes, palmbomen en een volleybalveld. Op dit kamp aangekomen worden de eerste biertjes opengetrokken en heerst er een heerlijke sfeer. De crew doet 1x voor hoe we onze slaapplek moeten klaarmaken en hierna moeten wij het zelf doen. Dit betekent niet meer dan: ga naar je hut, leg je slaapmatje neer, hang je muggennet op en leg een laken op je bed.

We ervaren nu een echt eilandleven /gevoel. Iedereen is relaxt, mensen spelen volleybal, we kijken zonsondergang, de vis hangt te drogen in de boom, vuur wordt gestookt en de junglejuice (rum, mango en ananas) wordt gemaakt.
Dames die op het eiland wonen komen langs om massages te geven, de organisatie heeft ze hiervoor opgeleid om werkgelegenheid te creëren.
En dat doen ze fan-tas-tisch! 1,5 uur heeft Eline gelegen, op het strand onder de sterrenhemel... Arjen vond het na 15 min wel genoeg. ..

Uiteraard staat er weer een heerlijke verse ,maaltijd voor ons klaar. Bestaande uit verse vis, groente enzenz. Douchen betekent: bij een grote teil water jezelf afspoelen. Toch voelt het heel verfrissend. Na gezellig wat drankjes en mensen leren kennen duiken we ons bed in, met uitzicht op zee slapen we in een hutje.Het blijkt dat we toch wel erg moeten wennen aan het geluid van de wind en van de zee. Wat voor een nacht gaat dit worden?

• 18 Februari 2017 - 14:42

Alinda:

Nou, dat klinkt wel heel sprookjesachtig zeg! En lekker, al dat eten. Dat kwamen jullie iig niet tekort...