Expeditie dag 4 - Reisverslag uit Busuanga, Filipijnen van Arjen Bosman - WaarBenJij.nu Expeditie dag 4 - Reisverslag uit Busuanga, Filipijnen van Arjen Bosman - WaarBenJij.nu

Expeditie dag 4

Blijf op de hoogte en volg Arjen

15 Februari 2017 | Filipijnen, Busuanga

Wanneer we 's morgens wakker worden is er de mogelijkheid om te genieten van een massage voor het ontbijt. Uiteraard maakt Eline hier gretig gebruik van. Heerlijk wakker worden op zo'n massagetafel met het geluid van de zee op de achtergrond. Arjen heeft ondertussen de hele slaapplek weer ingepakt en we gaan lekker naar het ontbijt. ..

Het ontbijt is heerlijk. Bacon met eendenei en brood gebakken in kokosnootolie. Uiteraard ontbreekt het verse fruit niet. Hierna is het de bedoeling dat we naar El Nido varen. Helaas gaat dit niet door aangezien er volgens de kustwacht daar te veel wind staat. Ze laten daarom geen schepen binnen. Maar, we gaan gewoon naar een ander eiland. Voor we vertrekken krijgen wij een rondleiding en een uitleg over TAO. De vrouw die gisterenheeft gekookt verteld hoe het hier werkt. Een deel van het geld wat wij hebben betaald voor deze expeditie gaat naar de TAO foundation. TAO betekend overigens 'de mens' in het Filipijns oftewel in het tagalog.

Eerst vertelt de vrouw waar we ons nu bevinden. Deze grote hut is gemaakt van bamboe. Aangezien er regelmatig typhoons zijn, is deze zo flexibel gemaakt dat hij blijft staan. Het hele design van de hut is zo afgestemd dat het orkaan proof is... zo is het als het ware extra gestut, heeft het geen muren zodat de wind erdoor kan en is er gebruik gemaakt van bamboe omdat dat erg sterk is en er voldoende aanwezig is op het eiland. Zo hebben ze geen dure transportkosten. Maar ze leren nog elke dag, want zo hebbe ze pas ontdekt dat ze ook kunnen terugplaatsen in de natuur wat ze al die tijd gekapt hebben. Dus dat doen ze nu. Daarnaast delem ze deze kennis met de eilandbewoners, zodat zij hun huizen ook beter kunnen maken. Deze boerderij voorziet bewoners ook van werk, zo maken de dames olie, shampoo en zeep van de vele kokosnoten die er zijn (enerzijds zodat zij ook werk hebben, anderzijds zodat er geen dure, chemische spullen meer gekocht hoeven worden) en worden er dieren verkocht als eilandbewoners die die vervolgens verzorgen en weer verkopen (zoals wij het varken gekocht hebben).

De visie van TAO is om mensen bewuster te leren leven, denkt aan de wetenschap over de bamboe huizen, het terugpoten van gekapte bomen en het recyclen van afval. Maar ook om mensen werkgelegenheid te bieden, op dit moment bieden ze ruim 300 mensen een baan en dat staat nog los van de projecten die gestart zijn op de eilanden, denk aan de dames die massages bieden, of de scholen en kinderopvangen die ze gestart zijn.

Alle crewleden op de boot werken eerst een tijdje op dit basiskamp, waar zij van alles leren en doen. Van het werken op de boerderij tot in de keuken. Op onze boot hebben we koks, teamleader, kapitein, mechanicus en de bemanningsleden.

Na dit verhaal vertrekken we, hadden we al gezegd dat we elke ochtend en avond zwemmend het eiland of de boot bereiken? Voor wie nog niet helemaal wakker was....we komen aan op onze eerste en tevens laatste stop van de dag. Wederom een prachtig eiland waar we eens lekker lang zijn voordat het donker wordt. We ontmoeten weer bewoners, zoeken schelpen, helpen in de keuken, spelen volleybal of doen een powernapje. We verblijven ivm de zon even in de grote hut met een paar crewleden, al snel een dolle boel waar blijkt dat filipinos hoeveel goed kunnen dansen en koken tegelijk! Na een heerlijke lunch is het tijd voor de slachting van het varken, Eline is alleen ondertussen kettinkjes aan net maken van de gevonden schelpen, samen met Bujoy als verassing voor de deelnemers.

Arjen gaat wel en 1 deelnemer durft het wel aan om de slachting op zich te nemen. Voor wie het wil zien: er is film en fotomateriaal beschikbaar.. ondertussen wordt er in het dorp een zoektocht gestart naar water voor de douche (lees tussen wat bamboe takken een teil met water), zodat er ook gedoucht kan worden. Het varken is ondertussen helemaal schoon en is op het eiland gekomen om 3 uur op het spit te hangen. Jullie begrijpen: deze maaltijd was verser dan vers en echt lekker. Arjen heeft de staart van het varken op!

• 18 Februari 2017 - 14:56

Alinda:

Dat wordt echt een massagecursus volgen, Arjen! :)
    Lekker, varkensstaart. Misschien kan mama er wel soep van maken..
    Mooi die investeringen in producten e werkgelegenheid. Het klinkt zo simpel, maar daar vast een hele uitdaging!