Expeditie dag 3 - Reisverslag uit Busuanga, Filipijnen van Arjen Bosman - WaarBenJij.nu Expeditie dag 3 - Reisverslag uit Busuanga, Filipijnen van Arjen Bosman - WaarBenJij.nu

Expeditie dag 3

Blijf op de hoogte en volg Arjen

14 Februari 2017 | Filipijnen, Busuanga

Na 5 uur slaap, wat voor deze dagen veel is, worden wij wakker. We horen al enkele mede-expeditiedeelnemers genieten van koffie en vers fruit. Eerst ruimen wij de klamboe op en gaan dan lekker ontbijten. Gebakken ei met eggplant, rijst en groente. Langzaam maar zeker begint dit ontbijt te wennen. Na het ontbijt vertel teamleider Bu Joy wat er op het programma staat. We gaan verder richting El Nido en proberen 3 stops te gaan doen. Dit is echter niet zeker omdat er veel wind staat.

Na het ontbijt en de briefing worden wij met kajaks naar de boot gebracht. Er staat erg veel wind. Gaaf om te zien hoe eenvoudig de crewleden deze instabiele kajaks op vakkundige wijze richting de boot peddelen.

De eerste stop is snel. Een wit strand met een prachtige snorkelspot. Wij jumpen vanaf de boot het water in. Kraakhelder, het eerste wat opvalt zijn de Finding Nemo visjes. Oranje met zwarte strepen. Daarnaast ook prachtig koraal. Na wat snorkelen gaan we aan land op dit onbewoonde eiland. Hier lopen wij rond en genieten van dit prachtige eilandje. Bij terugkomst op de boot staat een heerlijke lunch klaar. Als dit op is roept de kok alle mannen naar zijn keuken en die moeten verplicht helpen afwassen. Zeewater met sop, ook hierdoor wordt het gewoon schoon.

De volgende stop moeten we snel afbreken aangezien er veel stroming is. Arjen en Franse vriend Olivier mogen het testen voor de hele groep. Wanneer je echter het water in springt word je direct terug gezogen, snel weg dus.

We gaan nu verder naar een ander eiland met een klein dorpje, de reden is dat er even een vakantie gekocht gaat worden. Deze gaan we morgen doden en op het spit hangen. Met een touw om z'n poten word deze in de kajak geladen en naar de boot gebracht. Hij blijft leven tot morgen en als je wilt mag je hem doden. Tot nu toe is daar weinig interesse voor in de groep.
Deze plek is ook een goede snorkelplek zo liggen er bijvoorbeeld honderden zeesterren op de bodem. En ontmoeten we weer vele dorpsbewoners. Het valt ons op dat er ook veel familieleden van de crew op de eilanden wonen.

Ons volgende stop is het basecamp, het opleidingscentrum van TAO. Een stukje groter en hier verblijft (door de wind mochten ze die ochtend niet vertrekken) nog een andere groep. Ook hier kunnen we weer massages krijgen en is een grote open keuken het hart van het kamp. Wederom spelen we weer volleybal, tafeltennis, drinken we junglejuice en kunnen we kijken of helpen in de keuken. Dit keer gaat het douchen anders: een groepsdouche bij de waterbron van het kamp! Weer blijkt; geen privacy op de eilanden! We gebruiken zelfgemaakte kokosshampoo en kokos zeep (hierover morgen meer).

De vrouw die hier de koks opleid voor de boten heeft een 7 gangen diner voor ons samengesteld. Dit smaakt echt geweldig ze heeft er veel werk van gemaakt. Alles bestaat uit verse ingrediënten van de eigen boerderij (waar we de volgende dag een uitleg krijgen). Ondertussen is er ook een kampvuur gemaakt en hier chillen wij nog even. Daarna gaan we naar bed, op naar dag 4.