Expeditie dag 5 - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Arjen Bosman - WaarBenJij.nu Expeditie dag 5 - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Arjen Bosman - WaarBenJij.nu

Expeditie dag 5

Blijf op de hoogte en volg Arjen

16 Februari 2017 | Filipijnen, El Nido

Vandaag alweer de laatste dag van de expeditie. Gisteren hebben wij en een aantal mede expeditieleden nog lang op het strand gezeten onder een heldere sterrenhemel. We hebben diverse spellen gespeeld. Zo hebben we onder andere allemaal ons volkslied gezongen. Iedereen vol passie, behalve de kok van de boot die ook nog aanwezig is. Zijn naam is John, 24 jaar jong , een grappenmaker, wij kunnen wel goed met hem. Hij zingt het volkslied van de Filipijnen heel rustig, bijna stil, het doet hem wat je kan het voelen. Wij luisteren daarom ook aandachtig en belonen hem uiteraard met groot applaus.

Volgende ochtend vetrekken wij direct naar El Nido. Dit duurt anderhalf uur. Ondertussen probeert Arjen te vissen met Richard uit Canada. Deze Canadees is een echte baas. Groot en breed, vol met tattoos. Het vissen bleef helaas weer zonder resultaat. Ondertussen is Eline de was aan het doen op het dek, hupsakee gewoon alle beddengoed met de hand.

Wanneer we de kust van El Nido naderen word duidelijk waarom dit het mooiste eiland ter wereld word genoemd. Overal zie je kleine eilandjes en de blauwe zee. We leggen aan bij secret lagoonen hier varen we in kajaks doorheen. Briljant blauw en groen water, rotsen langs de zijkant, een geweldige plek. Iedereen zwemt, snorkelt en maakt foto's...Bij terugkomst op de boot staat de laatste lunch van de expeditie klaar.

Na deze stop gaan we nog door naar 2 snorkelplekken. De op 1 na laatste stop is wat ons betreft de beste snorkelplek tot nu toe. Mooie vissen en boven water een geweldig uitzicht. Er zitten ook kleine mini-kwallen in het water, je ziet ze bijna niet.... maar voelt ze wel! Bij de laatste stop is het tijd voor de afscheidspeech van teamleider Bu Joy. Uiteraard zijn wij een geweldige groep. Iedereen heeft een ketting gekregen die door de crew en Eline zelf gemaakt is van schelpen en krijgt zij /haar canvas tas waar je beddengoed 5 dagen in zat mee als "diploma". Iedereen maakt nog groepsfoto's en al snel besluiten we savonds nog wat met elkaar te eten in El Nido Town.

Inmiddels zijn wij aangekomen in de haven van El Nido en gaan zo snel mogelijk op zoek naar een tricycle om ons naar het verblijft te brengen. Dit lukt snel want vanuit de haven hoor je de ietwat opdringerige chauffeurs al roepen. Ons verblijf ligt 5 kilometer buiten El Nido en de laatste 1,5 kilometer is onverharde weg. Met 2 personen, 2 backpacks en 2 gewone rugtassen zit dit niet heel comfortabel.

Aangekomen bij het verblijft valt gelijk op dat dit het meest luxe is waar wij verblijven, een beetje luxe gunnen wij onszelf wel na de expeditie. Het is een prachtig report met een zwembad, heerlijk restaurant en geweldige kamers. Zeker de regendouche valt erg in de smaak. Wat voelt dat heerlijk een normale douche, een normaal toilet en een comfortabel bed.

's Avonds nemen wij weer een tricycle richting het centrum om met de groep te gaan eten. Het is een gezellige avond die vroeg is afgelopen aangezien iedereen wat uren slaap wil gaan inhalen. Het moment van afscheid is dan echt daar. We wisselen gegevens uit om foto's te delen en eventueel verderop in de week nog wat met elkaar te gaan drinken. Moe maar voldoen zoeken wij ons bed op. Wat een waanzinnig mooie ervaring was dit.... En wat zullen we lekker slapen in een normaal/goed bed!